山崎由美子による「時間の記憶」について

山崎由美子の作品「時間の記憶、植物」は、独自の手法で手漉き和紙を利用している。描画や彩 色をすることや、オブジェを創ることをせず、彼女は和紙を、時間経過に基づいた新しいタイプの芸術にもちいた。彼女は手漉きの紙を、ある特定の時間と場所に対する記憶を表現するために使っている。その紙は、字義通 りに、あるいは比喩的に平凡な地面のある一部を切り取った区画に、一定の時間が経過するうちに何が起こるかをとどめた記録庫となったのである。自然なコウゾの繊維と水で創られた手漉きの紙は、このプロジェクトのコンセプトとよく調和している。その自然な色と風合い、そして風化することなく時間や気候によって変化するその素材の頑丈さは、山崎の作品にとって理想的であるといえる。

1999年の9月から11月に及ぶこの取り組み期間中には、夏から秋への季節の移り変わりや、雨や、日の差し方や気候の変化、そして時には、訪問者や、近くで制作活動をしている芸術家達の影響など、多くの日常的な変化を見て取ることが出来る。このすべてが、その紙と、研究の題材とされている、美濃市の切り取られた一区画の地面 に影響を及ぼすのである。時間の経過に従って起こる変化のすべてが偶然の産物であり作家自身ではなく、完全に「自然」によってコントロールされている。彼女は、何もしていないのだ。また、彼女は、自然の出来事を妨げもしない。彼女は、科学者のように、注意深く起こったことを正確に記録にとどめたのである。

彼女の作品「時間の記憶」は、この記録を作家本人によって撮影されたビデオと、毎日一枚ずつ彼女自身が手ですき、その日の天候にさらされた紙、そして定期的に採集された植物の標本が埋め込まれた手漉きの紙という、三つの形態で表現したものである。2時間にわたるビデオは、巧みにその取り組みの概況を明らかにしている。山崎は、美濃市のアトリエにある庭の地面 に、12個の長方形の区画を、線を引いて作り、そこを掘り下げることから始める。これらの穴は、彼女がこれから作品のために漉こうとしている和紙とちょうど同じ大きさである。ビデオでは、彼女が地面 を堀り、穴を正確に形作り、そしてそこに生息する植物の残存物をすべて削り取っているのを目にすることになる。彼女の作品制作の間、むき出しの地面 は、どんな物でも生み出せるように放っておかれるのである。雨、風、そして鳥達によって種が運ばれ、新たな植物が芽吹く。またビデオには、これら、長方形の穴の中で、新しい植物が育っていく様子も映し出されている。そして、山崎が定期的にその植物を摘み、それを毎日一枚ずつ彼女自身が漉いた和紙の上に注意深く置いて、その作品を作り上げていく様子も見て取ることが出来る。

山崎の作品は、小さな誰しも気づかずやり過ごすような、何の変哲もない草花、―そのほとんどが、雑草である―に脚光を当ててそれを賛美している。これらの草花は、研究され賞賛されるために宝物を扱うようにして、和紙の上でその姿をさらしている。山崎は、恭しいともいえる様子で小さな標本を摘み、彼女が地面 に引いた長方形の仕切り線の中で、それらが生えていたのと、まさしく同じ位 置になるように手漉きコウゾ上に並べる。山崎のこれらの小さな植物への傾注は、アインシュタインの言葉の一つを思い起こされる。『神は、細部にひそんでいる。』これらの細部に注意を向けるとき、我々は自然の営み、―その不断の無情性、無秩序の中の秩序、そして途方もない多様性― そして、ありふれた場所に存在する美を目の当たりにすることになるのである。

山崎の作品「時間の記憶」はまた、芸術的にも満足のいくオヴジェ、―時間と場所の影響を、手漉の紙上に記録したもの― を創り上げている。その紙は、小さな植物を植え付けられ、乾燥するにしたがってたわんだり、反り返ったりする。そういった植物の中には、おそらく湿った紙の繊維に根をはることで、地面 からつみ取られた後に再び伸び始めたものもあるだろう。また、日毎に漉かれた紙は、作成日の透かしを入れられ、庭に放置されて、その日の風、雨や諸々の天候を刻み込む。これらの紙は、全て時間と場所の刻印を押されて、視覚でとらえられる一つの記録簿となる。

展覧会場で山崎の作品を目にした者は、アーティストの心の中に入り込む刺激的な機会を得ることが出来るだろう。また、この一見単純な取り組みの、深い概念的な根拠を内包した創造性の豊かさを認めることとなるだろう。

ジェーン イグラム アレン  2000年1月13日  ニューヨーク
(美術家、美術評論家)



About "Remembrancer of the time" by Yumiko Yamazaki.

Yumiko Yamazakis art work "Remembrancer of the time" makes use of handmade paper in a unique way. Instead of drawing painting or making an art object, she has used washi to produce a new type of time based art. She is using the handmade paper to present a remembrance of a particular time and place. The paper becomes a repository, literally and figuratively, to document the story of what transpires during a given time period in a specific plot of ordinary earth. Handmade paper, being made of natural fibers from Kozo plants and water, harmonizes well with the concept of this project. It is natural color and texture and its strength in being able to chance with time and weather without disintegrating make it an ideal material for Yamazaki`s work.

During the time of this study, September-November 1999, one can see the changing of seasons from summer to autumn and many daily difference in rainfall, amounts of sunlight and temperature and even the occasional influences of visitors and other artists working nearby. All of this affects the paper and the plot of earth under study in Mino City. All of the chances over time happen by chance and are controlled entirely by Nature, not the artist, she did not plant anything, and she did not interfere with nature`s course. Like a scientist she carefully documented exactly what happened

Her art work "Remembrancer of the time" is the presentation of this documentation in three forms: a video made by the artist, handmade paper sheets formed each day by the artist exposed to the weather of that particular day and handmade paper sheets in which the artist embedded the plant specimens collected at regular intervals. The two-hour video skillfully gives the story of the project. One see Yamazaki begin by plotting out a grid with twelve rectangles dug in the earth of the garden at the studio in Mino City. These holes are exactly the size of the washi that she would create for the project. One sees her digging in the earth, shaping the holes with precision and scraping out all the remains of the plants that were living there. The bare soil is left to and new plants emerge. One sees in the video the growth of new plants in these rectangular holes, and one see Yamazaki's creation her art by plucking the plants at regular intervals and carefully placing them in the sheets of washi made each day by the artist.

Yamazaki`s work glorifies and magnifies the small insignificant ordinary plants-mostly weeds- that one usually neglects to notice. These are presented in the washi sheets as treasures for study and admiration. Yamazaki almost reverently plucks the tiny specimens and arranges them meticulously in the handmade kozo paper in the exact same spot that they occupy in the grid she created on the ground. Yamazaki's attention to these tiny plants, reminds one of the expression attributed to Einstein, "God is in the details." In looking at these details we can see the workings of nature--its continuous flux, order within disorder, its tremendous variety--and the beauty in the commonplace.

Yamazaki`s art work "Remembrancer of the time" also creates an aesthetically satisfying art object-the handmade paper sheets that record the effects of time and place. The paper bends and buckles as it dries with the tiny plants embedded in it. Some of the plants perhaps take root in the damp vegetable fiber and begin to grow again after being plucked from the earth. Each sheet of paper is watermarked with the date of its making and left outside in the garden to record the wind, rain and weather of that particular day. These sheets all bear the makings of the time and place and give another from of visual remembrance.

The presentation of Yamazaki`s work in a gallery allows the viewer an exciting opportunity to enter into the artist's mind. The viewer recognizes the creative magnitude of this seemingly simple project with deep conceptual underpinnings



Jane Ingram Allen, Artist. Articritic. January 13, 2000, New York